Terug naar het overzicht

FAQ: Schade & Onderhoud

  1. Schade

    • Wat doe ik bij een lekke band?

      Dat is per merk/model verschillend, in het instructieboekje van uw auto staan de instructies hiervoor. Als het niet mogelijk is om uw band ter plekke te vervangen, dan kunt u 24/7 contact opnemen met Terberg Leasing, via het telefoonnummer 030 288 4774

    • Wat vul ik in bij ‘verzekeringnemer’ op het schadeaangifteformulier?

      Hier vult u Terberg Leasing in.

    • Wat doe ik bij pech in het buitenland, als ik geen buitenlanddekking heb?

      Uiteraard bieden wij u altijd onze hulp aan bij pech in het buitenland. Als u geen buitenlanddekking hebt, worden alle niet gedekte kosten plus de dossierkosten van € 150,= aan u doorbelast.

      Advies: lease de buitenlanddekking mee, zodat u onbezorgd op reis kunt.

    • Wat doe ik bij pech met mijn leaseauto?

      Direct contact opnemen met Terberg Leasing via het telefoonnummer 030 288 4774

    • Heb ik garantie op mijn leaseauto?

      Jazeker, op alle auto’s wordt een aantal jaar fabrieksgarantie gegeven. Hoelang dit is, is afhankelijk van het automerk dat u rijdt.

    • Hoe doe ik een beroep op het Waarborgfonds?

      Omdat uw leaseauto bezit is van Terberg Leasing, doen wij beroep op het Waarborgfonds. U hoeft hier zelf dus niets voor te doen.

    • Hoe is mijn leaseauto verzekerd?

      Alle Terberg Leasing auto’s zijn standaard WA- en volledig Casco verzekerd.

    • Mag ik schade via de dealer laten herstellen?

      Nee, dit is niet mogelijk. Terberg Leasing werkt samen met gespecialiseerde bedrijven, waar onze auto’s voorrang krijgen.

    • Waar kan ik de schade aan mijn leaseauto laten herstellen?

      Bij een vestiging van Schadenet kunt u zelf een afspraak maken om uw leaseauto te laten herstellen.

    • Wanneer kan ik een beroep doen op het Waarborgfonds?

      Als uw schade veroorzaakt is door een ander onbekend motorvoertuig, gekoppelde aanhangers of afgevallen lading én u hebt aangifte gedaan bij de politie, dan kunt u een beroep doen op het Waarborgfonds. Of uw beroep wordt geaccepteerd, is afhankelijk van een aantal voorwaarden, daarop is geen eenduidig antwoord op te geven.

    • Wanneer moet ik een schadeaangifteformulier invullen?

      Een schadeaangifteformulier vult u in als er sprake is van tweezijdige schade (met tegenpartij).

    • Wanneer wordt er aanspraak gemaakt op mijn Eigen Risico?

      Een niet-verhaalbare schade is een schade waarvoor u aansprakelijk gehouden wordt, dit kan bijvoorbeeld een parkeerschade of een kop-staartbotsing zijn. Uw leaseauto is Wettelijk Aansprakelijk verzekerd, maar ook verzekerd voor Cascoschade. Beide verzekeringen hebben hun eigen risico. Als er schade is aan een tegenpartij geldt er een WA eigen risico van € 150,-. Dit wordt in rekening gebracht bij de beoordeling van het schadeaangifteformulier. Mocht er daarnaast schade aan het eigen voertuig zijn, dan is het eigen risico bepaald op € 300,-. Het kan altijd voorkomen dat een schade lager is dan het eigen risico, dan betaalt u uiteraard alleen het bedrag van de schade en niet het volledige eigen risico. Een in rekening gebracht eigen risico wordt gecrediteerd als de schade is verhaald.

    • Wat doe ik bij schade aan mijn auto in het buitenland?

      U neemt telefonisch contact op met de afdeling Schade 030 288 4774. Dit nummer is 24/7 bereikbaar. Hier wordt u verder geholpen. Als het nodig is, krijgt u een vervangende auto. Vul altijd het schadeaangifteformulier in.

      Advies: maak foto’s van de schadesituatie, dit maakt het makkelijker de schade te verhalen.

    • Wat doe ik bij schade aan mijn auto?

      Eenzijdige schade (zonder tegenpartij) kunt u telefonisch melden via het telefoonnummer 030 2884 774 of via het schadeaangifteformulier (digitaal in te vullen).

      Als er sprake is van schade met een tegenpartij, vult u een schadeaangifteformulier op doordrukpapier in. Dit formulier wordt standaard bij uw auto geleverd. Is dit formulier niet meer in uw bezit, kunt u hier een nieuw document aanvragen.

      Nadat u het formulier heeft ingevuld, kunt u hem scannen en mailen naar schade@terbergleasing.nlof u kunt het formulier sturen naar Terberg Leasing, t.a.v. afdeling Schade, Postbus 3046, 3502 GA te Utrecht.

      Tip: vul de voor- en achterzijde van het schadeaangifteformulier altijd helemaal in, anders kan deze niet behandeld worden.

      Eenzijdige schade (zonder tegenpartij) kunt u telefonisch melden bij Terberg Leasing via het telefoonnummer 030 288 4774. Als er sprake is van schade met een tegenpartij, vult u een schadeaangifteformulier in. U kunt dit formulier hier aanvragen. Nadat u het formulier hebt ingevuld, kunt u hem scannen en mailen naar schade@Terbergleasing.nl of u stuurt het formulier sturen naar Terberg Leasing, t.a.v. afdeling Schade, Postbus 3046, 3502 GA te Utrecht.

      Advies: zorg dat u altijd een blanco schadeaangifteformulier in uw auto hebt liggen.

    • Wat is het Waarborgfonds?

      Als er schade aan uw auto is veroorzaakt, zonder dat de tegenpartij bekend is (u heeft bijvoorbeeld uw auto geparkeerd, de auto is beschadigd en de dader is niet bekend), dan keert het Waarborgfonds een vergoeding aan u uit.

    • Wat is schademanagement?

      Schademanagement is een extra service die u mee kunt leasen. Als u schade aan uw auto heeft, wordt deze opgehaald en weer bij u teruggebracht op een door u gewenste plaats. U kunt zelf kiezen bij welke vestiging van Schadenet uw auto wordt gerepareerd. De kosten van schademanagement bedragen € 5,= per maand.
      Wat zijn de voordelen van schademanagement?
      De service schademanagement zorgt ervoor dat u tijd en dus geld bespaart.
      – Schademanagement is gemakkelijk; uw auto wordt voor herstel opgehaald en teruggebracht.
      – De schouwing vindt plaats op locatie of door middel van foto’s
      – Bij herstel ontvangt u van SHB een voortgangsrapportage
      – U kunt zelf kiezen bij welke vestiging van Schadenet uw auto wordt gerepareerd
      – U bespaart aan het halen en brengen van de auto, vervangend vervoer en werktijd.

  2. Reparatie en onderhoud

    • Wat doe ik nadat ik zelf mijn band heb vervangen/gerepareerd?

      Na de wissel of reparatie van de band neemt u zo snel mogelijk contact op met uw dealer of met een bandenspecialist. Als zij vaststellen dat de band vervangen moet worden, dan wordt het restprofiel (het nog niet versleten profiel van de band) bij u in rekening gebracht.

    • Wat zijn de voordelen van onderhoudsmanagement?

      Een auto is gemiddeld drie keer per jaar bij de dealer voor reparatie of onderhoud. De service onderhoudsmanagement zorgt ervoor dat u tijd en dus geld bespaart.
      – Onderhoudsmanagement is gemakkelijk; uw auto wordt voor de onderhoudsbeurt opgehaald en teruggebracht.
      – Tijdens de onderhoudsbeurt wordt uw auto van binnen en buiten gereinigd.
      – Heeft u óók winterbanden in uw leasepakket, dan wordt, indien gewenst, de bandenwissel op locatie uitgevoerd.
      – U bespaart aan het halen en brengen van de auto, vervangend vervoer, werktijd en reinigingskosten.

    • Wanneer betaal ik zelf de kosten voor hulpverlening?

      U betaalt zelf de kosten als:

      – er sprake is van een technische storing die gemakkelijk zelf te verhelpen/voorkomen is, zoals:
      • verkeerde brandstof getankt;
      • brandstoftank leeggereden;
      • sleutel achtergelaten in de auto.

      – de kosten zijn uitgesloten in de algemene voorwaarden;

      – de instructies van de hulpverlener, alarmcentrale of fabrikant van de auto niet of gedeeltelijk zijn nagekomen.

    • Heb ik toestemming nodig voor onderhoud of reparatie?

      Nee, dit is niet nodig. U kunt zelf een afspraak maken bij een officiële dealer van het automerk. De dealer neemt contact met Terberg Leasing op voor toestemming van de werkzaamheden.

    • Hoe vul ik de motorolie bij?

      Als eerste checkt u het oliepeil, bij voorkeur met een koude motor en op een vlak oppervlak. Als het oliepeil in de buurt van het minimum komt, is het tijd om olie bij te vullen. In het instructieboekje van uw auto vindt u hierover meer informatie.

    • Kan ik elke oliesoort gebruiken?

      U kunt niet elke motoroliesoort gebruiken voor uw auto. In het instructieboekje van uw auto vindt u hierover meer informatie.

    • Waar kan ik terecht voor onderhoud en reparatie aan mijn auto?

      – Als u géén onderhoudsmanagement in uw leasecontact hebt, kunt u een afspraak maken bij een merkdealer naar keuze.
      – Als u wél onderhoudsmanagement in uw contract hebt, kunt u een afspraak maken door het aanvraagformulier op onze website in te vullen. Binnen 24 uur wordt de afspraak per e-mail aan u bevestigd.
      – Uitzondering is vervanging van uw banden, dit wordt uitgevoerd door een bandenspecialist, bijvoorbeeld bij Euromaster, Profile Tyrecenter en KwikFit.
      – Na de garantieperiode kunt u voor vervanging van de uitlaat, schokdempers en accu ook een specialist inschakelen.

    • Wanneer is mijn leaseauto toe aan een onderhoudsbeurt?

      In het instructieboekje van uw auto staat vermeld wanneer uw auto toe is aan een onderhoudsbeurt, voor het tijdig regelen hiervan bent u zelf verantwoordelijk. Als bestuurder bent u óók verantwoordelijk voor het tijdig aanbieden van uw auto voor wettelijke keuringen, tussentijdse olie- en vloeistofcontroles en merkafhankelijke terugroepacties.

    • Wanneer moet ik Terberg Leasing wel informeren bij onderhoud of reparatie?

      Bij een defect aan de kilometerteller moet u hiervan direct een melding maken bij Terberg Leasing, zodat wij aan het einde van uw leaseperiode kunnen vaststellen wat de eindkilometerstand is.

    • Wanneer moet mijn auto APK worden gekeurd?

      Een (bedrijfs)auto op diesel of LPG, dient na 3 jaar zijn eerste APK te hebben. Daarna is dit jaarlijkse terugkerend.

      Tip: meer informatie over de APK vindt u op de websites www.rdw.nl en www.allesoverapk.nl. Op de laatst genoemde website kunt u ook uw APK datum opvragen.

    • Wat is een APK-keuring?

      De Algemene Periodieke Keuring (APK) is een in Europa wettelijk verplichte autokeuring, die zorgt voor verkeersveiligheid en betere bescherming van het milieu.

    • Wat is Onderhoudsmanagement?

      Onderhoudsmanagement is een extra service die u mee kunt leasen. Als uw auto een onderhoudsbeurt nodig heeft, wordt deze bij u opgehaald, schoongemaakt en weer bij u teruggebracht op een door u gewenste plaats. De kosten van onderhoudsmanagement bedragen € 9,50 per maand.

    • Wat moet ik zelf aan onderhoud doen?

      U dient zelf regelmatig kleine, preventieve werkzaamheden te verrichten. In het instructieboekje van uw auto vindt u instructies om de volgende zaken te controleren en, indien nodig, bij te vullen:
      – peil van de motorolie;
      – niveau van de koelvloeistof;
      – niveau van de antivries voor de ruitensproeiers;
      – spanning van de banden en het reservewiel.